A nuTonomy nevű szoftverfejlesztő startup múlt csütörtökön Szingapúrban elindította a világ első önvezető taxiszolgáltatásának nyilvános tesztüzemét.
A nuTonomy taxihívó alkalmazásával a kiválasztott tesztfelhasználók egyelőre ingyenesen próbálhatták ki a sofőr nélküli fuvarokat.
A nagy teljesítményű szenzorokkal és számítógépes megoldásokkal felszerelt kocsik működését a nuTonomy kifinomult szoftvere vezérli. A tesztfuvarokra használt Renault Zoe és Mitsubishi i-MiEV elektromos autókat speciális konfigurációkkal állították üzembe.
A tesztüzem során a szingapúri startup-cég egy mérnöke is az autókban utazik majd, hogy figyelemmel kísérhesse a rendszer teljesítményét, illetve, hogy beavatkozhasson, ha szükség van rá az utas kényelme vagy biztonsága érdekében.
A tesztüzem során a nuTonomy adatokat gyűjt a szoftveres rendszer működéséről, a járművek útvonaltartási hatékonyságáról, a taxifoglalási folyamatról és végsősoron az utasélményről is. Mindezen adatok értékelésével a társaság képes lesz tovább finomítani szoftveres megoldását, és 2018-ban mindenki számára elérhetővé válhat a robottaxi-szolgáltatás Szingapúrban.
A nuTonomy még augusztusban lett a szingapúri közlekedési hatóság (LTA) kutatás-fejlesztési partnere – a mostani tesztüzem ennek a partnerség az első eredménye. Szingapúr mellett a nuTonomy Michiganban és az Egyesült Királyságban is teszteli a szoftveres megoldást, olyan nagy autóipari partnerek bevonásával, mint a Jaguar Land Rover – derül ki a cég sajtóközleményéből.
A Forbes beszámolója szerint a szingapúri startup azt tervezi, hogy jelenlegi, öt autóból álló flottáját másfél éven belül megduplázza. A várhatóan 2019 végén záruló pilot projekt után pedig már az sem kizárt, hogy kifejezetten a robottaxizásra fejlesztett járgányokat állíthat üzembe a nuTonomy.
Szingapúr az önvezető autók Mekkája?
Sokak számára nem meglepő, hogy a városi közlekedést forradalmasító önvezető taxik első nyilvános tesztje Szingapúrban indul. A helyi közlekedési hatóság pedig semmit sem bíz a véletlenre, ugyanis az LTA augusztus elején a Delphi Automotivesszal is stratégiai megállapodást írt alá. A nuTonomy múlt héten elindított próbaüzeméhez hasonlóan a Delphi is azt tervezi, hogy önvezető taxijait az utasok egy mobilalkalmazás segítségével rendelhetik meg. A Forbes értesülései szerint a Delphi kezdetben hat autóval, az 5,4 millió lakosú városállam pénzügyi központjában indítja majd el a tesztüzemű szolgáltatást. A lap beszámolója szerint a Delphi Audi SQ5-ös crossoverekre építené fel a platformját, igaz, az autó teljesítményét nem használnák ki teljes mértékben, hiszen a sofőr nélküli taxik legfeljebb 40-50 kilométeres óránkénti sebességgel közlekednének. Az Audik mellett egyébként a Chevrolet Bolt, a Nissan Leaf modelljeit, illetve a Tesla S Modeljét tartják a legesélyesebb robottaxi-jelölteknek.